Hopp over navigasjon

Frivilligheten i musikktilbudet på Forandringshuset Grønland

Av Stig Børre Holvik Høydal, musikkterapeut ved Forandringshuset Grønland.

Dette er ein artikkel med fire hensikter. 

Den eine hensikta er at eg vil hylle dei frivillige i musikktilbudet på Forandringshuset Grønland, for deira innsats.

Den andre hensikta er at eg vil takke Stiftelsen Dam for midlar til prosjektet “Forandringshuset som arena for samfunnsmusikkterapi - i samspill med frivilligheten”. 

Den tredje er at eg vil oppfordre jenter/kvinner og ikkje-binære til å melde si interesse for å bli frivillige hos oss. Per i dag har vi kun menn som er frivillige, og rekrutterer derfor mest unge gutar til tilbodet. 

Den fjerde hensikta med teksta er at det i dag seiast mykje om Grønland som område, både det som skjer - som ikkje burde skje, og det som ikkje skjer, eller lite av, men som burde bli gjort meir av. Det skrivast kanskje ikkje nok om alt det fine som faktisk skjer daglig, for eg har trua på å dyrke det positive for å gjere noko med med det negative, om det enten er uønska hendingar, handlingar eller haldningar. 

I musikktilbudet på Forandringshuset Grønland er det ein gjeng mennesker som set av si tid, på frivillig grunnlag, kvar veke for å skape rom for kreativitet, utfoldelse, musisering, mestring, meining, fellesskap og positive opplevingar for andre med samme interesse og behov for musikk, noko som bidreg til eit betre lokalmiljø i Bydel Gamle Oslo, og Oslo som storby.

Musikkstudio

For å få fram dei frivilliges stemmer, så har eg intervjua dei, éin etter éin. Fyrst ut skal få lese kva 14 år gamle Konrad Berge Neerland, som er frivillig produsent i studio, kvar tirsdag på Forandringshuset Grønland har å seie om det å vere frivillig: 

“For meg betyr det veldig mye å være frivillig på Forandringshuset. Det var her jeg starta, og jeg starta her som en musikkprodusent som ville lære å produsere musikk, og nå jobber jeg som frivillig her! Jeg føler at utviklingen min har vært stor, og at jeg fortsetter å utvikle meg ved å jobbe her med andre, og ikke minst det å få muligheten til å hjelpe andre.”

På Forandringshuset har vi et bookingsystem som gjør det enkelt for alle ungdommer å booke seg en tid i studio. Du finner bookingsystemet på hjemmesiden vår. Det er gratis, og det vil det alltid vere, slik at alle får moglegheita. 

“Måten jeg jobber på er at jeg først sjekker jeg hvem som har booka tid via bookingsystemet, og når jeg får folk i studio så sjekker jeg alltid hvilke preferanse de har og hvordan de ønsker å jobbe, sånn at jeg kan prøve å tilpasse meg de som kommer. For det meste recorder jeg for de som kommer i studio, for eksempel de som rapper, og så legger jeg på plugins slik at uttrykket matcher beaten som de rapper over. Da spør jeg om de vil ha noen effekter på stemmen sin, eller om de trenger noe hjelp, veiledning, eller om jeg skal hjelpe dem å skrive tekst. Jeg prøver å utnytte de evnene jeg har.”

“Det at jeg jobber frivillig opplever jeg har stor betydning. Det innebærer at jeg gjør en jobb uten å få betalt for det, men jeg får jo noe igjen for det likevel! Jeg får mye erfaring, jeg får noe jeg kan putte på CV’en, og ikke minst, det gir meg mange positive opplevelser som jeg tar med meg videre i livet.”

“For meg gir det å være frivillig en opplevelse av å kunne hjelpe. Jeg kan faktisk hjelpe noen som faktisk trenger det. Jeg kan hjelpe med med ting som man ellers kanskje ikke kunne fått hjelp med gratis, en type hjelp man kanskje ikke kan få på så mange andre steder enn Forandringshuset.”

“Forandringshuset er et av de beste tilbudene i Oslo, som jeg vet om. Jeg føler jo at det er mitt andre hjem - jeg har et sted å komme, og det har alle andre også. Vi kan komme å ditt å føle at det er hjemme, og at vi kan gjøre veldig mye her, uten å oppleve å bli dømt eller få kommentarer og sånn. Det er et fett sted å henge."

Birk (24) er frivillig produsent i studio, og er en av de nyeste tilskuddene i frivilliggjengen. 

"For meg er det å være frivillig en mulighet til å være hjelpsom med min kunnskap. Jeg vet hvor vanskelig det er å lære musikk. Det var sånn jeg lærte det selv, for jeg erfarte å ikke få hjelp fra andre, så jeg bestemte meg for å lære meg musikk selv. Jeg vil jo gjerne vise til folk at det er ikke så vanskelig som folk tror, men da må jo du ha noen som kan vise deg det. Så derfor er jeg frivillig på Forandringshuset Grønland. Jeg vet at det jeg bidrar med er å gjøre det enklere for noen å ha noe å vise til når de står ovenfor musikkbransjen, et label, for eksempel. 

“Alle er jo unike, så derfor får jo alle sin musikk, og det er sabla viktig for meg, at folk får lagd sin kunst.” Det jeg har lært på Forandringshuset er at det er bedre å vere her, enn å henge på gata. Selv om de bare er én time her, så skaper det en ny rutine. Jeg tror det bidrar til et skifte. Den tiden de ikke er på Forandringshuset etter en god økt i studio, så tenker de kanskje på Forandringshuset, og det neste de vil skape der.” 

“Man har jo sine egne problemer i livet, det har vi alle, og så føler man kanskje at ens egne problemer er de viktigste, men så kommer det en i som har booka i studio med tekster om sine problemer i livet, og for meg som produsent er det sykt viktig å få det formidla, og da blir jo jeg en ordentlig mellommann - alt går jo gjennom meg, der jeg sitter i producer-stolen. Da føler jeg veldig på den energien av andres problemer, og plutselig er jeg inne i deres verden. Da går det opp for meg hvor sykt viktig det er, det jeg gjør, både i musikken, men også det nærværende, at jeg viser at jeg bryr meg om de. Så jeg vet at det jeg gjør er viktig for andre, men det gir også meg mye, at jeg kan bruke det jeg har lært opp gjennom til å hjelpe andre.”

“Å være frivillig gjør at jeg blir mindre egosentrisk. Jeg merket jo det etter min første session, at jeg møter noen som har problemer, og at jeg setter til sides alt av mitt for å møte dens utfordringer, og det koster jo. Man kjenner jo andres smerte på kroppen, når de forteller, synger, rapper om livserfaringene deres. Det er kanskje da jeg merker at jeg blir mindre egosentrisk, noe som er bra. Det åpner en verden som ikke handler som mye om seg selv, men andre, og det er en fin verden å dykke inn i, ikke titte inn i, men å dykke inn i.” 

Alle frivillige i musikktilbudet blir fulgt opp av meg, for det kostar å møte menneske i krevende livssituasjoner. Det handler om etikk, for det handlar om å ivareta de frivillige som skapar rom for handling og moglegheiter, og dei som deltek hos oss, som har den bagasjen dei har. Med oppfylging og rettleiing er målet at det, for dei frivillige sin del, skal gi meir enn det koster - då nærmar vi oss eit meir bærekraftig kultur- og aktivitetstilbod. 

“Musikktilbudet på Forandringshuset har alt det trenger. Det har en stabil og solid ledelse som gir alt, enten om det er studio, bandrom, Jam, scene. Musikktilbudet har på mange måter klart å få til at det ikke handler om hvor “fett” og “kult” det skal late som at det er, men at det har en viktig agenda som er tydelig for unge - det er et kultur- og aktivitetshus av, med og for unge. Da er det opp til ungdommene å gjøre det kult og fett.” “Jeg er jo i målgruppen for Forandringshuset, så sånn sett er jeg jo en bruker av det, men det at jeg er frivillig gjør jo at jeg stadig kommer tilbake hit. Jeg jobber jo her med mitt eget, men så er jeg bundet til å hjelpe andre, og det er bra, når man har så mye utstyr og fasiliteter å ta i bruk. Jeg må jo være der, så jeg følger jo opp når folk booker; “Hei, gleder meg til du kommer i studio, sees” da og da, og folk blir jo veldig glade for å bli fulgt opp på den måten. Da merker de at det blir tatt seriøst.” 

Den fyrste frivillige i musikktilbudet ved Forandringshuset som eg fekk rekruttert er Emu (18). Siden oktober, 2021 har han hver fredag, selvsagt med noen unntak, tatt i mot ungdommer som har booket tid i studio. 

“Det betyr veldig mye for meg å være frivillig på Forandringshuset Grønland fordi jeg får muligheten til å hjelpe andre unge, og få være med å utvikle dem, bli med på deres musikalske reise. Noen klarer ikke å være i takt på starten, men så etterhvert klarer de å lage egne sanger. Jeg føler meg som en veileder.”

“Jeg jobber alltid med å prøve å finne ut hvilken musikalsk kompetanse de som booker har, så visst de vet hvordan ting fungerer allerede, så prøver jeg å hjelpe dem litt, men visst de er helt nybegynnere, så prøver jeg å finne ut hva de ønsker å lage og sånn. De som booker tid er alt fra de jeg selv kjenner fra før til de som jeg ikke kjenner. Først så sjekker jeg hvem som har booka, og hvor lenge, og så sjekker jeg om noen har dobbeltbooket, og så sender jeg melding om de kommer, og til svar kan jeg få ja eller nei, og så går vi ned i studio og ser om de har noen prosjekter fra før, eller om de vil jobbe med noe nytt. Derfra starter de enten med melodi eller skrive tekst, og så hjelper jeg dem derfra.”

“Det som jeg føler har mest betydning i min tjeneste som frivillig er når artister, eller de som utforsker sine musikalske sider klarer å finne sin egen stil. På starten er det ofte at folk vil prøve å herme etter en beat fra YouTube, eller at de vil lage en sang etter favorittartisten dems, men etter flere og flere ganger de kommer til studio så starter de å finne ut ting de liker å skrive om, og hva slags type musikk de liker å lage selv. Det pleier veldig ofte å være veldig forskjellig fra det de starter fra. Det er definitivt det jeg synes er morsomst og det kulest - at de finner seg selv i musikken.”

“Det gir meg veldig mye å få jobbe med så forskjellige artister, og så forskjellige synspunkter på måten man skriver og måten de setter melodiene på, så det hjelper jo meg veldig når jeg lager min egen musikk. Jeg klarer å hente ny inspirasjon fra det jeg hører, og jeg hører mer og mer på hva gjør at folk skiller seg ut. Det er noe jeg tar med meg inn i min egen musikk. 

“Forandringshuset Grønland er veldig bra fordi de er en av de få kultur- og aktivitetshus som har muligheten til å spille inn musikk, men samtidig spille live, prøve seg i bandrom, det er ikke bare at du kan hoppe på en beat, for her kan du jobbe med forskjellige produsenter, ta med musikken din på Kulturscenen, spille i band, så alle kan finne sin egen gren innenfor musikken. Det er noe av det kuleste med dette musikktilbudet.”

Farid Aden Jacobsen (25) er også frivillig i musikkstudio på søndager, og har dette å si om sin tjeneste som produsent ved Forandringshuset Grønland: 


“For meg betyr det å være frivillig på Forandringshuset Grønland en mulighet til å bidra til samfunnet og være en del av en positiv forandring. Det gir meg gleden av å kunne støtte og hjelpe andre, samtidig som det gir meg en følelse av tilhørighet til et fellesskap. En viktig del av min rolle er å være vertskap og møte besøkende med et smil. Jeg hjelper besøkende/brukere med å sette ord på papir, og gjør det slik at de kan fortelle sin historie.  Vi leker med ord, og tilpasser dem de potensielle beatene vi finner.”

“En ting jeg vil trekke frem fra min tjeneste som frivillig er den verdifulle erfaringen med å jobbe med ulike mennesker fra forskjellige bakgrunner. Forandringshuset som kultur og aktivitetshus er en fantastisk ressurs for lokalsamfunnet. Det gir en plattform for folk fra ulike bakgrunner og interesser til å komme sammen, lære av hverandre og skape positive endringer. De hjelper også de som ikke har så god råd til å føle seg inkludert. Det fungerer som et rom der kreativitet,  og dialog blomstrer. Forandringshuset er et levende bevis på det.”

Instrumentundervisning

Vi har også frivillige som svarer på unges behov for instrumentopplæring, blant annet Jakob Lerheim (25) og Andreas Matthew Kristiansen (25). 

Jakob tilbyr gitarundervisning ved Hersleb Studios på Hersleb VGS til deltakere ved Forandringshuset Grønland: 

“Jeg synes det er veldig fint å kunne stille opp for lokalsamfunnet og folk på denne måten.”

“Jeg ser veldig mye utvikling i folk. Jeg synes det er veldig fint å være assisterende med tanke på konseptet samfunnsmusikkterapi, og at det fungerer i praksis, fremfor at det bare er sånn “kynisk kulturskole”, at det er bygget opp og drevet på en helt annen måte, noe som gir dem større tillit og mere rom for å vokse. Det synes jeg er veldig fint. Det er ikke alle som har verken råd til å gå på kulturskole, eller av andre grunner ikke får til å ha regulær instrumentundervisning. Jeg synes det er kult at vi har brutt barrierer der."

“Måten jeg jobber på er å ha planleggende kommunikasjon gående med hver enkelt elev, om det er eleven selv eller en foresatt. Så planlegger vi sammen hvordan vi gjennomfører undervisningen. Vi går ikke rett i gang med undervisningen - jeg starter alltid med å høre om det er noe nytt siden sist, litt sånn lett prat. Så er det av og til at det blir behov for å snakke ut om noe, og da åpner jeg opp for den muligheten, før vi setter i gang å jobbe. Jeg gir også rom for at vi ikke trenger prate i det hele tatt. Når vi setter i gang med undervisninger, så jobber vi med det deltageren vil selv, og jobber med hva slags låter vi skal spille, og hvordan de akkordene ser ut. Dersom deltageren er åpen for det, så forklarer jeg teorien bak akkordene, ikke bare vise deltagerne selve akkorden, hvordan den skal se ut. Da tenker jeg heller å være den “læreren som tvinger deg til å tenke selv”. Jeg forklarer hvorfor akkorder heter det de heter.”

Det som jeg synes er betydningsfulle øyeblikk er sånne småting som man ser, at det betyr noe for eleven å være der. For eksempel når eleven viser tillit ved å fortelle nye ting om livet sitt. Noen ting kan det være kjipe ting, men selvfølgelig fine ting som skjer i livet. Jeg synes det er fint og hyggelig at eleven viser den tilliten, og føler seg trygg nok. 

"Også det å se den utviklingen til eleven, jeg ser at det jeg gjør kan være et springbrett videre. Viss en elev ikke har gått på musikklinje, eller hatt gitartimer eller noe som helst, men liker å spille gitar, og så starter den å ha timer hos meg for så å da søke seg inn på musikklinje på folkehøgskole, og kanskje utvikle seg videre i musikk, og drive med musikk som en aktiv del av livet og hverdagen." 

“Nå har en av elevene hatt en sånn “vanskeligspilt nylonstrenggitar” hjemme, og plutselig forteller eleven at nå har den fått snakket med foreldrene, at nå har den lyst å kjøpe en elektrisk gitar, så at undervisningen kan fortsette med elevens helt egne elektriske gitar, og utvikle seg og bli bedre på det. Det er kult å se både at eleven har den interessen, men også at foreldrene ser verdien i det.”

“Jeg synes det er veldig fint å være frivillig, i den situasjonen jeg er i, så er det fint å kunne gjøre noe sånt. Jeg skal jo utdanne meg til å bli lærer, men generelt så synes jeg det er fint å kunne gjøre noe, stille opp for lokalmiljøet, på en måte som hjelper andre, samtidig som jeg har mindre press på meg. Jeg føler mindre press i og med at jeg er der som frivillig - da er det større rom for meg å lære samtidig, mens jeg lærer bort. Generelt er det fint for meg å kunne stille opp, men også at det er en frihet til det at jeg er der som frivillig, versus at jeg hadde gjort det som lønnet arbeid. Jeg tjener jo på det ved at det er en fin erfaring, og at jeg får utviklet meg, og så er det noe fint å ha på CV’en selvfølgelig. Det er jo på mange måter en vinn-vinn-situasjon for alle involverte.” 

“Forandringshuset fungerer veldig godt i praksis som et kulturtilbud for unge. Det fungerer slik det er ment å fungere, med å være et lavterskel kulturtilbud for barn og unge."

Andreas har siden oktober 2022 hatt gratis trommeundervisning med deltager ved Forandringshuset Grønland, og sier dette om sitt engasjement: 

“Å være frivillig på Forandringshuset Grønland synes jeg har verdi å kunne investere tid i eleven min som gjerne vil bli bedre på trommer. Det er noe som gir eleven mening å gjøre. Det er givende å være på et slikt prosjekt som ikke følger penger, sånn som resten av verden, men som følger mening i stedet."

“Jeg har løpende kontakt med eleven min, og går utifra at vi møtes en gang i uka for å ha trommeundervisning. Jeg underviser i trommer, slik at eleven kan bli bedre på det.”

“Eleven har jo av og til kommet og vært lei seg, og da tar vi gjerne en prat om det. Da tenker jeg at jeg er fleksibel som lærer, jeg tenker ikke da at vi skal ha en trommetime. I blant stopper jeg undervisningen fordi jeg merker at det er noe som er i veien, og sier da at “du er viktigere enn tromming!”. 

“Mange ganger opplever vi at vi har mye til felles, eleven og jeg, noe som gjør at vi lettere kan snakke om ting vi synes er vanskelig eller hva enn. Det blir noe vi kan bånde over. Jeg opplever å være med på det som skjer i elevens liv, og at jeg spiller en roller der. Den undervisningstimen som vi har ukentlig vet jeg er noe eleven gleder seg til. Det er et høydepunkt i dens hverdag.”

"Det at jeg er med frivillig på noe holder meg vandt til det at ikke alt skal handle om at dette er noe jeg skal få betalt for i penger. Jeg jobber jo som musiker, og i musikkbransjen handler det fort om å leve av å være musiker. Når pengene styrer, så er det ikke verdiene som styrer, tenker jeg, og det tror jeg er en viktig drift i lengden. Dersom penger styrer, så kan alle umoralske bevegelser skje, men visst man følger mening og verdi, og klarer å gjøre noe som har mening uten at det er penger involvert så tror jeg du har ganske mye makt til å utrette noe annet enn det penger alene ville utretta. Her blir jo Forandringshuset et levende eksempel, når verdi og mening får styre. For min del er jeg mer investert i den ene eleven jeg har i undervisning som frivillig, enn hva en trommelærer er med sine 40 elever på en kulturskole. Forandringshuset blir da en viktig og unik arena som tar den enkelte unge på alvor og sjekker ut mulighetene som faktisk ligger i samfunnet."

Jam

Hver tirsdag samles en gjeng på 5-8 ungdommer som elsker å spille instrument, sammen med andre i aktiviteten som endte med å hete “Jam”. Jam er et slangord for samspill, dog mer ustrukturert og fritt enn hva komposisjon og arrangering innen musikk er. Jam er en ganske unik aktivitet, for ofte handler det om å kunne spille i et band om å skape en låt, et produkt. I Jam handler det om å skape samspill, uavhengig hvor god du er på instrumentet ditt, hvor lenge du har spilt. Jam handler om å utforske egen og andres musikalitet på instrument, om å lytte, ta plass, gi plass og spille hverandre gode. Det resulterer ikke bare i bedre samspill, men et trygt og godt fellesskap. 

Jam er ledet av Piotr Pluta (35) og Daniel Stendal (20). Det var Piotr som tok over stafettpinnen av et musikkgruppeprosjekt ledet av en praksisstudent fra musikkterapistudiet ved Universitetet i Bergen, våren 2022. Gruppen vokste med tiden, og har nå en kjerne på 8 deltakere som møtes ukentlig og fra nyttår til juli har Jam hatt 4 konsertopptredner, derav åpningsarrangement for Kulturscenen, to Jam Åpen Scene og ett arrangement hvor hele Kulturscena ble rigga med to trommesett, to bassforsterkere, fire gitarforsterkere, og piano, synth, perk, vokal i en sirkel, hvor de bare spilte sammen, alle som var det.

Piotr sier at “...for meg betyr det en god del forskjellige ting å være frivillig på Forandringshuset Grønland, og jeg merker at det betyr mer og mer for meg, for man begynner å danne relasjoner med ungdommer som kommer, og det er et viktig punkt på agendaen i uken. Det er noe jeg ser frem til, og det er også noe jeg tenker på utover de tre timene jeg er i tjeneste på Jam på Forandringshuset.”

“Jeg bor jo i nærheten, og treffer på ansatte når jeg øver der, og da er det veldig kult å ta en prat med de som jobber der, om det er Stig Børre eller Yü Mei, så jeg får mye igjen for det personlig. Jeg tror det er en umiddelbar effekt en som frivillig føler på Forandringshuset. Det er ikke det samme som å gå langs Akerselva å plukke søppel - da ser du jo en umiddelbar effekt - søppelet blir borte, men jeg vil ikke undervurdere ovenfor de som vurderer å bli frivillige i Forandringshuset hvor umiddelbart man egentlig ser, for eksempel det at ungdommer kommer, de har det gøy med musikk og at det betyr noe for dem. Så, det betyr mye for meg, for jeg kan se at det betyr mye for andre.”

“Jeg gjør mye forskjellig som frivillig. Jeg sender melding den dagen det er Jam til de deltakerne som pleier å komme fast. Så er det sånn at noen ungdommer svarer alltid, noen svarer av og til, og noen svarer sjeldent eller aldri, og det er greit - da vet jeg i alle fall sånn cirka hvem som kommer. Noen kommer for seint, og noen kommer ikke, og det er også greit. Så bruker jeg å informere om at vi kanskje skal teste noen jams, ha ulike typer jams, øve på Kulturscenen, teste forskjellige musikalske uttrykk, sånn at de vet litt hva de kommer til. Da bruker jeg også å forberede noen ting, blekker, teori eller hva det skulle være. Vi har en felles Spotify-liste med musikk som vi vil spille, og den er det deltakerne som driver. Visst vi er mange som kommer på Jam, så deler vi oss slik at noen øver i bandrommet, og noen øver på Kulturscena, og da må jeg rigge til scena slik at den er klar.”

“I forkant av Jam handler jeg inn snacks sammen med Konrad som er produsent i studio samme tid som det er Jam, og vi handler etter ungdommenes ønsker, noe Forandringshuset betaler.”

“På selve aktiviteten prøver jeg å gi deltakerne mest mulig rom til å gjøre akkurat det de vil, men så prøver jeg også å fasilitere det slik at alle og en føler seg inkludert, så derfor tar jeg ansvar for at vi deler oss litt opp slik at de som vil spille rock kan gjøre det, og at de som vil spille mer rolig, kanskje improvisere mer fritt kan gjøre det. Jeg jobber med å få til samspill, og det handler kanskje om nettopp det - at folk kan komme og øve på samspill og ha det gøy. Det er en vanskelig øvelse nettopp det, å prøve å se og samtidig høre på alle, enten om det er i oppdelte grupper, eller at alle spiller samtidig over et musikalsk tema som alle har lært seg. I det siste har jeg prøvd å trekke meg mer og mer tilbake, for da vi begynte med Jam, så henvendte alle deltakerne seg til meg, og jeg snakket med alle, men nå så snakker deltakerne mer seg i mellom, og det er jo akkurat sånn det skal være, men, veldig gøy å se den utviklingen! Min oppgave da er å gi dem det rommet til å gjøre det de vil, men samtidig passe på at ingen faller ut. Jeg snakker mye med hver enkelt deltaker egentlig. Jeg gir dem ganske mye kompliment, men ikke tomme kompliment - kompliment hvor jeg sier hva som er bra og hvilken utvikling jeg ser. Jeg kommer også med konstruktiv feedback, når jeg tenker det er nødvendig, men oftest er det bra fine ting å si av det jeg ser på Jam.”

“Og så er jeg litt fleksibel når det kommer til instrumentering, jeg spiller litt forskjellig, og kan ta ulike roller på Jam, så, av og til viser jeg deltakerne hvordan de kan spille ting eller gjøre ting, og prøver å balansere det slik at jeg ikke virker belærende, sånn at det ikke blir en leksjon hver gang.”

“Når vi er ferdige så initierer jeg til samarbeid, slik at alle hjelper til med å rydde lokalene for søppel, kveile kabler, ta med brukte kopper og glass og så videre. Sånn sett så blir vi et team rundt Jam. Av og til tar jeg opptak av Jam sessions som jeg deler med deltakerne internt, slik at vi har fysiske minner fra samspill.”

“Ut fra min erfaring som frivillig i Jam kan til og med det minst interessante, for eksempel å kveile kabler, ha betydning for arbeidet, og det er for å holde stedet på stell. Forandringshuset Grønland er et fantastisk sted og et unikt tilbud, så det er viktig å bevare det. Det mest interessante, som forsåvidt er både krevende, men samtidig mest givende er gruppedynamikken i Jam. Jeg er psykolog selv, og jobber med grupper, og det å prøve holde i individet og gruppen samtidig. Det å prøve å motivere og fasilitere for aktivitet, og å få det til uten å ta så mye plass er viktig. Derfor snakker jeg mye individuelt med Jam-deltakerne. Etter hvert så trenger jeg ikke det mer, da snakker deltakerne seg i mellom.”

“Vi snakker heller ikke bare om musikk, uten at det skal bli veldig personlig eller privat, så snakker vi om andre ting, men ofte er det med utgangspunkt i musikken. Vi starter kanskje å snakke om musikk, og så dukker det opp en historie eller et minne opp, og det er fint.”

“Jeg får mestringsfølelse av å være frivillig på Jam. Mestringsfølelse kommer kanskje mest når det kommer til å vise sårbarhet, og fenomenet “å ikke mestre”, det å tørre å feile og tørre å prøve seg frem, man spiller jo sure toner av og til. Det å vise sårbarhet over å ikke kunne spille perfekt, og det senker nok terskelen for de andre deltakerne til å kunne gjøre feil. Jeg tror det skaper en fin stemning som jeg liker å tenke at jeg har noe med å gjøre. Og selvsagt gir det en mestringsfølelse over å kunne fasilitere noe som ungdommer ukentlig setter av sin tid for å komme på, frivillig.”

“Det gir meg også en tilhørighet. Det har jo litt med at jeg bor to minutter fra Forandringshuset, og det gir meg en lokal identitet som har blitt enda mer forsterket. Jeg er jo ikke fra Norge, men jeg begynner å føle at jeg har røtter her ved å være involvert i lokalsamfunnet på denne måten. Dette er virkelig en flott måte å være engasjert i lokalmiljøet på, selv om deltakerne på Jam kommer fra hver sin kant av Oslo, så gir det meg en forankring i mitt lokalsamfunn.”

“For å være helt ærlig så ble jeg overrasket over hvor bra Forandringshuset Grønland var, og hvor mangfoldig det er, med profesjonelt studio, bandrom, Kulturscene, United Sisters osv. Jeg ser jo på sosiale medier, at kultur- og aktivitetstilbudet, United Sisters-gruppen, Kulturscena, der skjer det ikke bare en åpen Jam, med der skjer det alt fra konserter til seminar, og det er veldig mangfoldig med tanke på deltakere og aktiviteter. Jeg er veldig imponert over huset, utstyret, for det er viktig for de som kommer at det er bra her og at de blir tatt på alvor. Det at det i tillegg er rusfritt gjør det til en veldig viktig arena i samfunnet, slik at man kan gi unge fantastiske erfaringer og kick på en naturlig måte, hvor det ligger innsats bak. Jeg håper virkelig at ungdommer griper muligheten til å være med her, for det er et veldig spesielt, det de får være med på her. Forandringshuset er en viktig arena for samfunnet!”

Daniel tilføyer at “…som frivillig på Forandringshuset, så opplever jeg at jeg får muligheten til å være med å skape et godt miljø og et godt samspill med musikk. At man kommuniserer med hverandre med musikk. Utenom musikk så blir det også et fellesskap. Jeg føler at det å være med og hjelpe til for å få til Jam er det jeg gjør som frivillig på Forandringshuset Grønland.”

“Måten jeg jobber på på Jam er å snakke med deltakerne, få til ting, sørge for at det ikke er så strengt som det er for eksempel på jobb eller skole, for å få folk til å slappe av når de er der, uansett hvilket musikalsk nivå man har.”

“Siden jeg driver med gitar og har gjort det en stund, så spør andre deltakere på Jam meg om hjelp til å vise gitarrelaterte ting, tips eller triks, uansett hvilket nivå, så prøver jeg å gi bort mine tips og triks som har hjulpet meg. Det samme med trommer, så kan jeg vise hvordan jeg har jobbet for å skape min rytme. Og så tenker jeg at det er viktig å ikke være dømmende utfra hvilket nivå de andre deltakerne er på. Jeg tenker det handler om å være vennlig.”

“Det som jeg vil trekke frem som har stor betydning for meg på Jam er hvordan vi alle har klart å bli komfortable med hverandre. Fra hvordan vi har bygget oss opp fra starten av, og hvor vi er nå - vi er veldig komfortable med hverandre. Det er ikke bare musikkprat, det kan være andre ting vi prater om. Denne komfortabelheten og selvtilliten som har oppstått i hver enkelt i gruppa føler jeg har vært av stor betydning. Jeg husker fra da Jam startet opp, da var jeg blant de første deltakerne, og var veldig redd og usikker på meg selv, men så klarte jeg å slappe av, og det hadde stor betydning for meg, for det hjalp meg til å kunne uttrykke hvem jeg er."

“Som frivillig så føler jeg at jeg gjør noe, at jeg hjelper til på et vis. Jeg har hele tiden hatt den tanken når jeg har vært med på Jam; “jeg lurer på om jeg kan få være med som frivillig, og hjelpe til her”, fordi jeg syntes det var så godt konsept med hele Forandringshuset. Da tenkte jeg at jeg må bare spørre Stig Børre om det er noe jeg kan hjelpe til med.”

“Jeg tenker at Forandringshuset er fantastisk bra. Det er et tilbud der målet er at det skal være åpent for alle. Det liker jeg. Der jeg kommer fra, hjembyen min, så hadde vi en ungdomsklubb der alle kunne komme å være. Forandringshuset gir meg den samme følelsen. Uavhengig av hvilken sjanger du liker eller hva du har gjort, så er det bare å komme og vise hvem du er.”

Music & Performance (preprod.)

Å stå på scenen kan for mange vere det mest nervepirrende man utsetter seg sjølv for. Men man gjer jo det av (minst) ein grunn - man vil vise seg fram og få feedback på det man har lært, skapt eller vil fortelle for andre. Når vi fremfører musikk og kunst på scenen, så er det ikkje berre musikken vi fremfører, men det er mengder av identitet. Derfor har vi aktiviteten Music & Performance - en mulighet til å øve på scenen til et show, øve på scenen for å bli tryggere på den - hva enn grunnen er - så står scenen alltid klar til preproduksjon. Den frivillige som fasiliterer Music & Performance er Ken Theodorsen (55). 

“For meg er Forandringshuset en utmerket måte å få brukt noe av den kunnskapen jeg har, og å kunne formidle den videre til unge som har behov for et kultur- og aktivitetstilbud hvor de kan dyrke sine kulturrelaterte interesser.”

“Som frivillig ivaretar jeg live lyd når det er Music & Performance og når det er konsert på huset. Jeg ser tydelig og godt hva det betyr for unge som bruker Forandringshuset. Det er et tilbud jeg gjerne skulle sett flere plasser. For meg som frivillig skaper det glede å se all den gleden og ikke minst energien som kommer ut av de unge som får drive med det de elsker: musikk.”

“Forandringshuset er et unikt og ekstremt viktig tilbud for unge mennesker. Det ivaretar alle typer mennesker, både de som kommer fra hjem med god økonomi, og de som kanskje ikke har det. Å få til den balansen mellom å være et kult sted å drive med kultur, uten at det har en bismak av å være tafatt - det funker her på Forandringshuset Grønland. Å ha nærmest gratis og fri tilgang til slike fasiliteter som er her gjør det til et utrolig viktig sted. Det finnes fint lite av samme kaliber å boltre seg på, med mindre du har penger til det. Ergo - det er viktig og unikt for unge i lokalmiljøet her.”

Konsertproduksjon

David “Chico” Damslora (20) har vært frivillig hos oss i godt over et år. Han tok kontakt på Instagram med ønske om å bli frivillig, og ble rekruttert inn mot musikkstudio, men på sikt, når Kulturscenen var et faktum, skulle han ha mer ansvar for konsertproduksjon på Forandringshuset Grønland. 

“For meg er det å være frivillig på Forandringshuset Grønland en mulighet til å være en brikke i et spill som er mye større enn det jeg er. Jeg får lov til å bidra til at andre kan formulere og forstå musikk som hjelper dem. I studio jobber jeg frivillig som musikkprodusent og jobber med å være åpen for alt mulig rart, og så prøver jeg å tenke på meg selv som et verktøy, sånn at de som booker tid i studio kan bruke meg som et verktøy til å nå det de ønsker å nå i studio.”

“Jeg jobber også frivillig inn mot konsertproduksjon, og da gjør jeg akkurat det samme, bare at det er mer avansert, men der også, så prøver jeg å pushe artistene som er med til at de skal få en mer helhetlig følelse av artistlivet, ved at man må planlegge, man må gå gjennom ting, se hvordan ting er. Rett og slett pushe artistene til å stille mer forberedt til deres egne konserter, og livet som musiker.”

“Jeg opplever at alt jeg gjør på Forandringshuset har en betydning, hvertfall når jeg ser resultatet av det! Så, jeg tror at jeg setter spor, steder hvor man kanskje ikke tenker over at man setter spor, og det er vel kanskje det som betyr mest. Jeg kan ikke trekke frem en enkelt handling, for jeg føler på en måte at alt er viktig.”“Forandringshuset har sine ungdommer, og det er de som skriver historien om Forandringshuset, og så er jeg en del av den historien, og ser at den bygges oppover.”

“Jeg tjener mye på være frivillig på Forandringshuset Grønland. Jeg får masse kunnskap, kontakter, og jeg har fått et syn på mennesker som kanskje ikke andre har, innenfor musikk, for musikk er en ganske hard bransje. Å være frivillig gir meg så mye mer enn det de andre ser. Jeg er veldig fan av at kunnskap, det er noe man bør dele, for musikk er i dag en konkurranse, men trenger musikk å være det? Vis vi deler denne kunnskapen, så står vi mye sterkere i lag, enn å holde masse kunnskap for oss selv. Så, jeg får kunnskap, og så gir jeg min kunnskap videre til ungdommer. Sammen så er vi kunnskapstreet, som i teorien er uslåelig, for da har vi så mye, sammen, og så vokser vi sammen, og det er så mye mer enn hva en person kan utrette."

"Forandringshuset er et bra sted for kultur, som dyrker kultur på riktig måte. Jeg synes vi dyrker kultur på riktig måte fordi det er en veldig ærlig måte gjøre det på. Til forskjell fra mange andre kulturarenaer, så har vi rusfri policy, så alt er på en måte følelser og tanker du ville hatt upåvirket av rus. Og så dyrker vi kultur, fordi vi fremhever hip-hop-kultur, bandkultur, spesielt aktiviteten Jam! som vi har, hvor du frem veldig mye følelser gjennom musikk, og kultur er på en måte følelser, som mange føler." 

Fra 1. august går Stig Børre ut i pappapermisjon, og til å holde i musikktilbudet fikk vi ordnet det slik at David skal jobbe i en 60% stilling i Forandringshuset Grønland, med fokus på å holde i musikktilbudet: studio og konsertproduksjon. 

“Jeg syntes dette er skikkelig gøy, og det tror jeg de som ansatte meg også vet at jeg synes, for jeg har gjort dette i et år, frivillig. Tror de at jeg kommer til å gjøre en bra jobb, og da tenkte jeg “ja, de gjør jo det!”, for jeg har gjort det frivillig allerede et år, så jeg tenker at jeg blir å gjøre akkurat det samme, bare at som ansatt er det en liten bonusen i det. Og så vet jeg at jeg ville gjort det om jeg ikke hadde fått jobben, så ville jeg fortsatt å gjort akkurat det samme. Jeg gleder meg, og jeg synes det er spennende å tenke på hvordan jeg kan forme Forandringshuset og samtidig opprettholde det Forandringshuset er i dag, men også forme det å skape det til å bli det som jeg tenker, det er jo det som er Forandringshuset, at unge skaper forandring i det! Forandringshuset er et stort hus å leke seg i!”

Samarbeidspartnere

Noko av det som gjer Forandringshuset til ein arena for samfunnsmusikkterapi er at vi samarbeidar tett med arenaar og institusjonar i lokalsamfunnet som tilbyr psykisk helsehjelp til unge. På lag med Ung Arena Sentrum, Lovisenberg Diakonale Sykehus, FACT-ung Bydel Gamle Oslo og Uteseksjonen Oslo, så klarer vi å skape bro mellom hjelpetjeneste og kultur- og aktivitet i fritiden. Vi avtaler møter mellom institusjon/arena, den unge, og Forandringshuset, der vi gir omvisning til potensielle nye deltakarar ved Forandringshuset, etterfulgt av info om musikktilbudet og utforsking av musikalsk interesse og kor den potensielle deltakaren kan utfolde seg best.

Ung Arena Sentrum

"Ung Arena Sentrum har i lengre tid, gjennom både 2022 og hittil i år, satt flere ungdom i kontakt med ulike tilbud ved Forandringshuset Grønland. Deriblant musikktilbudet, som flere har hatt glede og nytte av ved siden av samtaleoppfølging hos oss. Det er enkelt å komme i kontakt for musikktilbudet ved Forandringshuset Grønland og det er positivt å kunne ta med unge på omvisning og bli kjent med tilbudet på en uformell måte. Vi ser viktigheten og økt behov for og av aktivitet med musikk og andre sosiale tilbud med fokus på ulike uttrykksformer, samvær med andre jevnaldrende med felles interesser.” 

Magdalena Kunkeova - psykolog ved Ung Arena Sentrum

Uteseksjonen Oslo 

“Uteseksjonens musikkterapitilbud får bruke Forandringshusets lokaler for å holde timer én dag i uka. Der har vi tilgang på tipp topp musikkutstyr i et ryddig og oppdatert studio. For å kunne tilby musikkaktivitet som møter hver enkelt deltakers ønsker og behov er det uvurderlig at teknisk og musikalsk utstyr er i god stand og lett tilgjengelig – derfor setter vi stor pris på at Forandringshuset tilrettelegger for dette. Ved å samarbeide med Forandringshuset får vi også med oss det varierte aktivitetsprogrammet de tilbyr. Dette drypper over på våre deltakere som får tilbud om å delta på jam, konserter og annen gruppeaktivitet på Forandringshuset dersom de ønsker det. I disse tilfellene har musikkterapeuten på Forandringshuset fulgt opp og tilrettelagt for den enkelte. Noen har også fått tilgang på musikkrommet på Forandringshuset utenom våre timer, sånn at musikkinteressen kan få utfolde seg i større grad. Vårt tilbud har begrenset kapasitet, derfor tipser vi stadig vekk ungdom som har ønske om å holde på med musikk om Forandringshusets musikktilbud.” 

Synnøve Gustavsen Ovrid - musikkterapeut ved Uteseksjonen Oslo. 

Nokre avsluttande ord frå skribenten:

"Å få lede det musikktilbodet som vi har bygd opp på Forandringshuset Grønland gjer meg både stolt og audmjuk. Eg overdriv ikkje når eg seier at kvar einaste dag er full av meining i denne jobben. Saman med den gjengen av frivillige på Forandringshuset Grønland får vi til heilt unike kultur og aktivitetsarrangement. Vi bryr oss om det enkelte menneske, det sine musikalske interesser, og møter det med uforbeholden positiv interesse og varme."

"Vi skapar rom for musikk og liv. Kva enn livet kastar på oss av opplevingar og erfaringar, så viser det seg gang på gang at unge har eit behov for å få uttrykt det gjennom musikk. For så mange unge er musikk den beste måten å handtere livets oppturar og nedturar. Det gjer musikktilbodet veldig spesielt, og veldig viktig. Eg vil også hylle samarbeidspartnarane våra i Ung Arena Sentrum, Lovisenberg Diakonale Sykehus, Uteseksjonen Oslo og FACT-ung Bydel Gamle Oslo for å stå på for å bygge bru for sine ungdommar inn til eit kultur- og aktivitetstilbod der dei kan danne relasjonar og fellesskap med utgangspunkt i lidenskap og interesse."

Til slutt vil eg ta fram eit sitat ein ungdom sa nyleg til meg: "Hvordan kan musikk bare være en hobby? Musikk er jo meg!".