Hopp over navigasjon

Innovasjonscamp på SVGS

INNOVASJONSCAMP på sandefjord vgs

I flere år har Ungt Entreprenørskap drevet et opplegg for VG1 elevene med en innovasjonscamp. Et alternativt undervisningsopplegg i skolens siste uker hvor elevene må løse et reelt oppdrag på en ny måte. I år fikk Forandringshuset Sandefjord utfordringen! 

Konseptet Innovasjonscamp favner ulike elementer. Alle elevene ble delt inn i grupper på max 6 personer og det ble til sammen 80 grupper. Dagen startet med at de fikk beskjeden om at ingen av de ble trukket opp i muntlig eksamen. Med den jubelen med oss, fikk vi presentere Forandringshuset; vår historie, hvem vi er og hvordan vi jobber. I tillegg hadde vi på forhånd laget to ulike case som elevgruppene kunne velge mellom, sammen med skoleledelsen.  Som bakgrunnsdokumenter fikk elevene både presentasjonen og de ulike kartleggingene for å vite hvilke behov som de kunne lage en ny løsning for.

Case 1 omhandlet hvilke aktiviteter og tilbud Forandringshuset Sandefjord skulle satse på i tiden fremover og case 2 omhandlet å utvikle etterskoletidstilbudet med navneendring og bruk av skolens mange fasiliteter. Begge oppgavene skulle tilhøre en begrunnelse om markedsføringsstrategi, målgruppe og hvilke av FNs bærekraftsmål prosjektet sjekket av for. Som metodisk verktøy ble de introdusert til SMART metoden.


Gode forslag og ideer

Innovasjonscampen har resultert i 80 gode forslag og ideer til Forandringshuset Sandefjord. Likevel er konseptet slik at det skulle være et konkurranseelement som trigget innsatsen. Det var en jury sammensatt av Torild Svalestuen fra Sandefjord kommune, Olav Frøysnes på Sandefjord Videregående, Ingvild Storvoll fra Forandringshuset Norge og fra Forandringshuset Sandefjord bidro Rebekka selv. Det var en vanskelig jobb, selv om lærerne allerede hadde silt ut 12 klassevinnere blant elevenes innsendte filmatiske pitch av sitt prosjekt. Kriterier som kreativitet, formidling, bakgrunnssjekk og begrunnelse ble satt opp mot hverandre. Til slutt  endte vi opp med topp tre; et paintballtilbud, et etterskoletidstilbud og vinneren Gnist fremtidssenter. Vinnerene hadde lest om behovet for mestring og overgangen til arbeidsliv. De koblet behovet blant unge til lokale støttespillere på en god måte - og deres prosjekt likner litt på Forandringshuset sin arbeidsmetode. 

Vi sitter igjen med mange gode ideer som kan settes ut i livet sammen med lokale ungdommer i Sandefjord, eller ideene kan reise videre til andre lokasjoner i Forandringshuset. Vi får se. Dette har vært fine dager hvor vi fikk utfordret oss sammen og sitter igjen med flere lærerike erfaringer, mest om konseptutvikling og samskaping. 

Dette gjør vi gjerne igjen!


NORGES STØRSTE VIDEREGÅENDE

Forandringshuset Sandefjord ble lansert i oktober 2022. Dette var et resultat av nok en lokal behovs- og mulighetsanalyse i tett samarbeid med lokale krefter i KFUK-KFUM Sandefjord hovedforening. På kort tid har prosjektleder for etablering, Rebekka Dvergastein Dahle, posisjonert Forandringshuset lokalt. 

Tidlig ble Norges største videregående skole, Sandefjord VGS, en ønsket og signert samarbeidspartner. Med sine 2000 elever,  fordelt på ulike studieretninger, er det mange unge i vår målgruppe på et sted i et spredt mangfold.  I avtalen har man etablert et langvarig samarbeid om aktiviteter etter skoletid med medvirkning og forankring i elevrådet.

I løpet av høsten 2022 ble det gjennomført en stor spørreundersøkelse blant elevene hvor det kom fram ulike ønsker og behov. Blant annet et ønske om et etterskoletidstilbud - som ble etablert i januar 2023. Dette har vært en liten bit av Forandringshuset Sandefjord om er drevet under navnet “Greia etter skolen”. Her har man kunne samles rundt et måltid, sportsaktiviteter, spill og mye mer.